Nyttig viden og links

Her kan du finde en række artikler om forskellige behandlinger, sygdomme og adfærdsproblemer. Du kan også kontakte os, hvordan vi kan hjælpe dig med mere information.

At rejse med dit kæledyr

Hvis du skal ud at rejse til et land i Europa med din hund eller kat skal den være vaccineret mod rabies. Første gang dyret vaccineres skal der gå mindst 21 dage fra vaccinationstidspunkt til afrejse. For dyr, som er vaccineret før et års alderen, skal hunden revaccineres igen et år efter, og derefter vaccinerer man hvert 3. år.

Hvalpe kan først vaccineres efter de er 12 uger gamle. Dvs. at hvalpe først kan komme med til udlandet når de er over 15 uger gamle.
Hunden/katten skal også ledsages af et EU pas som udstedes hos dyrlægen.
Bemærk at Norge og Schweiz ikke er EU lande og har egne regler.
Der henvises til fødevarestyrelsens hjemmeside "Rejse med kæledyr"

Lopper og flåter

Både flåter og lopper er til gene for mennesker og dyr. Kontakt os for mere information, hvordan du beskytter og behandler din hund mod lopper og flåter.

Artikel om hjerte/lungeorm af Agnete Vang

Rævens lungeorm og Fransk hjerteorm hos hund - Af Agnete Vang, Farum Dyreklnik

Hvis din hund pludselig får dårlig kondition, hoster eller rømmer sig, så skal du være opmærksom på, at den kan være inficeret med lungeorm eller hjerte/lungeorm. Vi taler om 2 typer af lungeorm: den franske hjerte/lungeorm (Angiostrongylus vasorum) og rævens lungeorm (Crenosoma vulpis). De smitter helt ens, og symptomerne kan også ligne hinanden, men de behandles forskelligt.
Du kan henter hele artikel her i en pdf fil her

Nytår

Nytåret er ikke en fest for alle - især vores hunde sætter ikke nødvendigvis pris på knald og brag. Vi giver her de bedste råd til, hvordan både mennesker og hund får en god aften. Det er heldigvis ikke alle hunde, der er lige følsomme over for bulder og brag, men de fleste bryder sig virkelig ikke om det. Deres hørelse er langt bedre end vores, så det er nemt at forstå, at et kanonslag kan være meget ubehageligt for hunden og skræmme den særligt den unge hund, der ikke har prøvet det før.
Du kan henter hele artikel her i en pdf fil her

Skal min hund/ kat vaccineres

Dit k?ledyr skal v?re sund og raskt for at kunne blive vaccineret. Derfor er et sundhedscheck altid n?dvendig i forbindelse med vaccination. Vi vaccinerer hunde mod disse sygdomme: Læs mere

Receptpligtig medicin

Veterinære lægemidler er medicin, der er godkendt til behandling af dyr. De er tilgængelige via recept udstedt af en dyrlæge eller som håndkøbspræparater. Vores opgaver med godkendelse, fremstilling, forhandling, kvalitet, overvågning af bivirkninger og kliniske forsøg med medicin til dyr hører under lægemiddelloven. Kontakt os for mere information.

Sterilisation og kastration

Hunhunde og hunkatte steriliserer man ved at fjerne æggestokkene, så dyret ikke længere kan blive drægtigt. Både rent sundhedsmæssigt og rent praktisk er det bedre at sterilisere hundyret end at give hormonbehandling (f. eks. ... Kastration af handyr og sterilisation af hundyr kaldes samlet for 'Neutralisation' kontakt os for mere information.