Øjenundersøgelse

Har dit kæledyr røde øjne?

Som hunde- og katteejer kan man hurtigt blive i tvivl om, hvornår man skal reagere og gå til dyrlægen med røde og irriterede øjne hos vores kæledyr. Udgangspunktet er, at et akut opstået rødt øje med tegn på smerte og sammenknebne øjenlåg og lysfølsomhed, skal undersøges så hurtigt som muligt. Især hvis der kun er tale om irritation i det ene øje – i så fald kan der sidde et fremmedlegeme, eller hornhinden kan være beskadiget enten overfladisk eller i de dybere lag, hvilket i ubehandlede tilfælde kan udvikle sig til en alvorlig hornhindeinfektion.

øjenundersøgelsen foregår typisk i et mørkt lokale, hvor hele øjet gennemgås. Med forstørrelse gennemgås alle lag i øjet fra de forskellige lag i hornhinden, til regnbuehinden og videre til de indre lag med linsen, glaslegemet og nethinden.
Nogle sygdomme i øjet er ikke primære øjenproblemer, men er relateret til sygdom et andet sted i kroppen, så en øjenundersøgelse kan derfor også afstedkomme blodprøver og andre eksterne undersøgelser. For eksempel kan hunde med sukkersyge udvikle katarakt/grå stær på relativt kort tid.

Problemer med hornhinden

Ved hornhindelæsioner af dybere og mere alvorlig karakter kan det komme på tale at skulle berolige eller bedøve dyret, så den rigtige kirurgi kan udføres, og dette er ofte i den akutte fase.

Hos nogle hunderacer er øjnene særligt udsatte, og især hornhindesår kan kræve behandling med både kirurgi og medicin i længere tid. Her vil det også komme på tale, at der skal gentagne kontrolbesøg til og måske livslang medicinsk behandling.

Hos den ældre hund kan man komme ud for, at man får mistanke om nedsat syn – enten pludseligt opstået eller over længere tid. Her kan det undersøges, om øjets synsopfattelse er normal og om der er tegn på sygdom. Nogle sygdomme giver langsomt nedsat syn, hvilket kan blive et problem i den mørke tid om vinteren, mens andre giver total blindhed, hvilket igen bliver et stort problem hos vores arbejdshunde, f.eks. jagthundene og væddeløbshunde.