Øjenlysning

Vi foretager øjenlysninger på Farum Dyreklinik, og det er specielt med henblik på avl af hunde men også ved mistanke om sygdomme i øjet hos både hund og kat.

En øjenlysning er en undersøgelse for medfødte og arvelige sygdomme i øjet hos hunde og foretages af en specialuddannet øjenpaneldyrlæge. Resultatet kan sendes ind til Dansk Kennelklub til registrering i deres database.

Inden man kommer til klinikken, skal hundeejeren købe en rekvisition hos DKK og medbringe denne rekvisition til øjenpaneldyrlægen.
Rekvisitionen betales og udskrives via www.hundeweb.dk

Hundens øjne skal før undersøgelsen dryppes med nogle øjendråber, der udvider pupillen. Virkningen indtræder efter ca. 20 minutter.

øjenlysningen foregår i et mørkt rum. Den er uden ubehag for hunden og tager ca. 10 – 15 minutter.
Hele øjet undersøges med specialudstyr, og først undersøges øjnenes nethinde og synsnerve, herefter glaslegemet, linsen, iris og øjets ydre strukturer. Efter undersøgelsen vil alle fund, der afviger fra det normale, blive forklaret til ejeren.

Nogle tilstande i øjet er mere alvorlige end andre, hvilket betyder, at nogle fund blot registreres, mens andre og mere alvorlige tilstande medfører forbud af avl.

øjenpaneldyrlægen vil herefter udfylde en øjenlysnings-attest (ECVO attest), som både ejeren og DKK vil få en kopi af. Resultatet bliver registreret hos Dansk Kennel Klub og offentliggøres på www.hundeweb.dk

Følgende medfødte og arvelige øjensygdomme bliver kontrolleret ved en øjenlysning:

Kollektiv øjenlysning

Der afholdes kollektiv øjenlysning to gange om året på Farum Dyreklinik.

Her er øjenlysningen til reduceret pris, og til gengæld kan der være en ny dyrlæge med, der er under uddannelse til at blive øjenpanel-dyrlæge.

Næste kollektive øjenlysning er onsdag d. 8 november 2023